Zpoždění letu není v letecké dopravě ničím výjimečným a děje se celkem často, možná se to stalo i vám. Co ale spousta cestujích neví, že za zpožděný let vzniká nárok na určitou kompenzaci. Pojďme se tedy podívat, jak to celé funguje.
Kdy vzniká nárok na kompenzaci za zpožděný let?
Na kompenzaci máte nárok vždy, pokud byl váš let zpožděn o více jak 2 hodiny. Platí to ale pouze v rámci EU nebo pokud letíte s evropskou aerolinkou.
Jaká je kompenzace za zpožděný let?
Zpoždění je 2 hodiny
Pokud byl váš let zpožděn o více jak 2 hodiny, máte nárok na kompenzaci ve formě občerstvení.
Zpoždění je 3 a více hodiny
Pokud je ale váš let zpožděn o více jak 3 hodiny, máte nárok na odškodnění za zpožděný let. Toto odškodnění je minimálně 250 eur. Výše odškodného závísí na délce trasy, kterou poletíte.
250 EUR pokud je let opožděn o 3 hodiny (let do 1 500 km)
400 EUR pokud je let opožděn o 3 hodiny (let od 1 500 – 3 500 km)
600 EUR pokud je let opožděn o 3 hodiny a více (let je delší než 3 500 km)
Při zpoždění letu o více jak 5 hodin, můžete požadovat vrácení plné ceny za letenku a pokud by byl let zpožděn o jeden den, máte nárok také na zajištění noclehu zdarma.
Kdy nárok na kompenzaci nevzniká?
Při tzv. mimořádných okolností. Je tím myšleno zejména špatné počasí, stávka na letišti, srážka letadla s ptákem apod. Musí to být situace, kterou dopravce nezavinil. Takže pokud by vám zpozdili let kvůli technické závadě, tak na odškodnění nárok máte.
Kde se kompenzace za zpožděný let domáhat?
Šance na získání odškodnění je bohužel mizivá. Dopravci počítají s tím, že se většina cestujících nebude kompenzace za zpožděný let domáhat a pokud ano, často takové cestující vesele ignorují (zejména nízkonákladové aerolinky, ale výjimkou nejsou ani klasické aerolinky). Dokonce používají různé finty a záměrně uvádějí jiné důvody pro zpoždění letu jen proto, aby nemuseli vyplácet kompenzaci.
Co tedy dělat?
Můžete zkusit napsat sami e-mail na aerolinku a přiložit letenku, palubní vstupenku, fotku, kde je uvedený přílet a potvrzení o zpoždění letu. Pokud vás přesto bude aerolinka ignorovat nebo vám kompenzaci neuzná, předejte to specializované agentuře.
Agentura odškodnění vymůže za vás a vezme si z něho odměnu ze získané sumy (např. 5 - 25%). Pokud tedy spor nevyhrajete, nic agentuře neplatíte. Určitě tím nemáte co ztratit, takže doporučujeme vyzkoušet :). Vše navíc snadno zvládnete sami přes internet.
Posoudit ZDARMA nárok na kompenzaci
Zadat zdarma případByl váš let zrušen?
Čas od času se stane, že je let zrušen. Na co tedy máte nárok v případě zrušení letu? Pamatujte, že vám dopravce musí najít alternativní let nebo vrátit plnou cenu za letenku. Pokud je let plánovaný až na druhý den, musí vám dopravce zajistit nocleh. Také máte nárok na odškodnění stejně jako v případě zpoždění letu.