Kompenzace za zrušený let a koronavirus

Náhrada za zrušený let náleží ze zákona cestujícímu vždy, pokud byl let zrušen o více jak 2 hodiny a let byl v rámci EU, z EU nebo do EU s evropskou aerolinkou. Stejně tak to platí v případě zrušení letu, kdy máte nárok na kompenzaci stejně jako v případě zpožděného letu. Nárok na kompenzaci závisí na vzdálenosti a délce zpoždění v cílové destinaci. Nárok na kompenzaci ale nevzniká v případě mimořádných okolností, kam spadá i koronavirus.

Nechce vám prodejce vrátit peníze?

Měl váš let zpoždění nebo byl zrušen a prodejce vám nechce vrátit peníze? Pak doporučujeme obrátit se na některou společnost, která náhradu vymůže za vás, sice si vezme provizi 25%, ale šance, že peníze dostanete zpět je mnohem vyšší, než když se budete domáhat kompenzace sami(v tomto případě se pohybuje úspěšnost od 5% - 10%). Aerolinky často tyto cestující ignorují nebo používají různé výmluvy, díky kterým nemusejí vyplácet kompenzaci.

Pokud přeci jen chcete řešit náhradu osobně, doporučujeme kontaktovat aerolinku (nebo agenturu, přes kterou jste letenku zakoupili) přes online chat nebo zavolejte přes skype. E-maily často zůstanou bez odpovědi.

Kompenzace za zrušený let a koronavirus

Aerolinky na jaře zrušily spoustu letů a další lety budou pravděpodobně následovat. Pokud vám aerolinka nebo prodejce letenek oznámil, že byl let zrušen, máte právo na vrácení plné ceny letenky, kterou jste nevyužili (neplatí to v případě, že jste letenku stornovali sami).

Protože se jedná o mimořádnou okolnost, kterou letecké společnosti nemohly předvídat, není možné požadovat kompenzaci za zrušení letu, ale pouze vrácení ceny letenky za neuskutečněný let.

Na náhradu za zrušený let máte nárok pouze v případě, že letecká společnost zruší let méně než 14 dní před odletem a nenabídne vám alternativní spojení, přestože ho má k dispozici.

I zde můžete využít společnost ClaimCloud, která vám pomůže získat zpět peníze za zakoupenou letenku. Cena letenky musí být alespoň 1000 Kč. Úspěšnost je a 95%. Pokud se ClaimCloudu peníze vymoci nepodaří, nic neplatíte. Stačí vyplnit online žádost zde. ⏬

Pokud vám vznikly náklady na rezervaci hotelu nebo půjčení auta a uzavřeli jste cestovní pojištění, zkuste se obrátit na svou pojišťovnu.

Koronavirus a voucher za letenky

Aerolinky často řeší zrušené lety tak, že cestujícím nabízí vouchery v hodnotě nevyužité letenky (např. Ryanair je zasílá automaticky na e-mail) nebo bezplatnou změnu letu. Voucher vám odloží cestu obvykle na 1 rok. Někteří dopravci dávají voucher ještě ve vyšší hodnotě než jakou jste za letenku zaplatili, což se na první pohled může zdát výhodné. Problém voucherů ale je, že nikdy nevíte, co bude za rok.

Příští rok už za tuto cenu letět nemusíte, protože cena letenky bude jiná, voucher vám stačit nebude a budete muset peníze doplácet, aerolinka už nemusí existovat apod. Jakmile jednou přistoupíte na voucher své peníze už vidět nemusíte.

Jak tedy postupovat?

Pokud s voucherem nesouhlasíte, máte ze zákona právo voucher odmítnout a požadovat vrácení ceny letenky. Napište aerolince, že s voucherem nesouhlasíte a požadujete peníze zaslat zpět na bankovní účet. Aerolinka je povinna peníze zaslat do 7 dnů od okamžiku, kdy vám zaslání zpět potvrdí. Pokud by se vám neozvali, můžete si pořád nechat voucher nebo se obrátit na společnost ClaimCloud.

Kdy voucher musíte přijmout?

Výjimkou je situace, kdy si cestující zakoupil letenky společně s cestovním zájezdem skrze cestovní kancelář či cestovní agenturu, v tomto případě voucher přijmout musíte vždy.

Jaký je váš názor?