Nároky cestujících v letecké dopravě a výmluvy leteckých společností

Příjemná dovolená nebo jen rutinní pracovní cesta letadlem se může změnit téměř v noční můru a stačí k tomu málo – zpoždění letadla, ztracené zavazadlo či jakékoliv jiné komplikace na letišti. Pokud se vám něco takového stane, máte v určitých případech nárok na odškodnění a vyplatí se tak znát svá práva.

Obecně platí, že nárok na kompenzaci má cestující v případě zpožděného letu minimálně o tři hodiny nebo v případě zrušení letu a částky se pohybují od 250 do 600 eur podle délky letu.

Výrazně ale záleží na okolnostech a především na důvodu vzniklého zpoždění. Kompenzaci můžete žádat až tři roky zpětně a nárok na ni máte nejen při zpoždění, ale také v případě přesměrování letu na jiné letiště, snížení přepravní třídy, ztráty zavazadla nebo odepření nástupu na palubu.

V případě zpoždění letadla nemusí dopravce vyplácet odškodnění, pokud k němu došlo vinou mimořádných okolností, které nebylo možné ovlivnit. Typicky sem patří nepřízeň počasí, politické nepokoje nebo stávka zaměstnanců letiště. Dopravci se však často snaží do této škatulky zařadit i jakoukoliv technickou závadu, za kterou však nesou plnou odpovědnost a u které se odškodnění vyhnout nemohou.

„Dopravci ji často uvádí jako mimořádnou závadu, nicméně něco takového nelze zařadit mezi mimořádné okolnosti a jde tak téměř vždy o výmluvu, která má skrýt opravdový důvod zpoždění,“ vysvětluje právník Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz, která se zabývá vymáháním odškodnění pro poškozené klienty.

Výmluvy dopravců

Výmluvy dopravců nejsou ničím ojedinělým. Často uváděným důvodem zpoždění bývá nepřízeň počasí, pokud je však počasí na první pohled v pořádku a ostatní letadla z letiště bez problémů odlétají, skutečnost bude zřejmě jiná. Dopravci také často obhajují zpoždění nemocí či nepřítomností části personálu

„Letecká společnost by s takovouto situací měla předem počítat a zajistit, aby v případě potřeby byl k dispozici náhradní personál. Určitě nejde o důvod k nevyplacení odškodnění,“ ubezpečuje právník Novák.

Pokud se cestující důvod zpoždění vůbec nedozví, je pravděpodobné, že půjde o technickou závadu. V opačném případě by dopravce neměl důvod příčinu zamlčovat, takto se opět snaží vyhnout povinnosti cestujícím vyplatit kompenzaci.

Na co máte nárok?

Odškodnění 250 eur je možné získat u zpožděných letů do 1500 kilometrů, 400 eur u letů do 3500 kilometrů, 600 eur u letů nad 3500 kilometrů.

Na koho se obrátit?

Důležité je si během cesty uschovat co nejvíce dokumentů jako třeba palubní vstupenky, ty později ulehčují vymáhání kompenzace.

Společnost Vaše nároky.cz se zaměřuje na vymáhání finančního odškodnění pro poškozené klienty, za právní zastoupení klient nic neplatí, společnost si pouze v případě úspěchu nárokuje provizi.

Nároky cestujících v letecké dopravě a výmluvy leteckých společností
3 (60%) (hlasů: 2)

Jaký je váš názor?